onsdag, juni 13, 2007

Sommartider

Någon kanske undrar vad jag har haft för mig under detta långa blogguppehåll. Svaret är att jag har lämnat Malmö för Stockholm och hamnat hemma hos min mamma där jag endast få, korta men lyckliga stunder lyckas ansluta till ett mycket långsamt trådlöst nätverk. Nu är en sådan kort lycklig stund, just innan jag ska gå och lägga mig.

Började på FIAN igår och stormtrivs redan. Idag fick jag ägna mig åt typiska praktikantuppgifter som att kopiera papper och posta brev. Samt sitta och översätta långa krångliga texter om FIANs verksamhet från engelska till svenska. Och alla är snälla och trevliga och fast jag bara sitter framför en skärm så känner jag att det är sånt här jag vill hålla på med, det är i dom här sammanhangen jag vill vara och arbeta. Bland människor som brinner för något, som försöker göra världen bättre.

Och jag ska nästan nästan säkert till Ecuador i höst. Det saknas typ bara underskrifter, godkännande av seg-gubben på statsvetenskapliga institutionen och flygbiljetter. AAAA!!! Det är helt galet och det känns som att allt har gått så fort att jag knappt har fattat vad som händer. Hjäälp!!



Jag saknar redan Malmö. Stockholm är regnigt och blåsigt och pendeltåg i evighet. Saknar Malmösolen, saknar Tempobruset utanför vårt fönster, saknar världens finaste sambos, saknar häng i Folkets, vänner, öl och min cykel. Havet. Och städer är sällan så vackra som när man lämnar dem. Malmös ståtliga stenfasader i måndagens tidiga morgonljus fick mig att tänka tillbaka på avsked av andra städer. Vernons böljande kullar i högsommarsol. Granadas tomma gator och skuggorna över Plaza Nueva den tidiga morgonen när vi fyllde taxin med våra alltför tunga väskor. Lund och Vildanden den varma augustidagen under knallblått och mörkgröna kastanjer, kramar och kärlek. Cuenca, älskade vandrade gator i nattmörker som omslöt en taxi full med tårar.

Men Stockholm har en evig skönhet och hur många gånger jag än tar avsked av den här stan så kommer jag alltid tillbaka. Därför är kanske min kärlek till den här stan lite mer distanserad. Den finns där, i mitt hjärta. Fast det är i Malmö jag vill vara.

Tror att den här sommaren kommer bli så himla bra ändå.

Vad har ni för er?

Inga kommentarer: