söndag, mars 04, 2007

Lämmeltåg till havet

Första vårdagen i Malmö. Jag firade det med en långpromenad till Västra hamnen. Liksom ungefär tre fjärdedelar av Malmös totala tvåbenta och fyrbenta befolkning. Det kryllade av människor med vårbleka ansikten vända mot solen och fler leenden än man skulle kunna räkna till. Och när jag själv stod svettig på ryggen med ansiktet vänt mot havet och andades in tång och sol fanns ingenting kvar av skånska vinterstormar och jag tog tillbaka allt som jag bara en liten stund tidigare hade sagt till Anja om att jag längtar efter vinter och snö och susa på snowboard nerför backar. För jag vill ha mer hav och mer tånglukt och mer sol och jag vill ha vår och sommar och får jag det, samt långa promenader i underbara, fina Malmö, så räcker det så bra så bra. Livet i en liten ask.

Och ja, jag är fortfarande hög på syre- och D-vitaminkicken.

Men alltså, Västra hamnen. Vilket galet projekt. De stackarna som flyttade dit för fem sex år sedan i tro om att de skulle få vakna och se havet varje morgon har nog blivit besvikna nu. För de allra flestas havsutsikt har byggts bort och nu är det som en helt galen schizofren stad och jag blev helt yr i huvudet bara av att gå därigenom. Som en modernistisk myrstack. Fascinerande och intressant men jag är rätt glad att jag inte bor där. Och inredningskraven som kommer med en lägenhet som ser ut som ett akvarium! Ojoj. Jag nöjer mig så bra med att snart ha tapeter som inte är lila.

Nu ska jag göra lite nytta tänkte jag.

Inga kommentarer: