torsdag, maj 03, 2007

Ett halvakademiskt inlägg

Jag ska skriva en uppsats i min nya kurs om migration och utveckling. Var och pratade med min handledare igår och delgav honom mina planer om att skriva om hur migrationen av makar och familjefäder kan bidra till ökad social och ekonomisk makt för kvinnor, med exempel från mina erfarenheter i Ecuador. Ville använda mig av begreppen disempowerment och empowerment när det handlar om kvinnornas ökade känsla av ansvar och makt och kanske till och med självförtroende men min handledare avfärdade den idén. "Använd inte dom termerna", sa han, "jag gillar inte dom". Och hänvisade till det luddiga i begreppen och att man istället helt enkelt borde tala om "ändrade maktförhållanden" eller liknande. Men är inte det luddigt då? Jag blev först ställd för empowerment är mitt absoluta favoritakademikerord och även om jag har full förståelse för att det kan upplevas som luddigt tycker jag att det borde användas mer, under förutsättning förstås att man definierar ordentligt vad man menar med det. Sen blev jag arg. Female empowerment handlar om den enskilda kvinnans uppfattning av sig själv och sina möjligheter att påverka sitt liv. Att kvinnor genom olika medel tar och får makt över sina egna liv, från en situation där de har varit disempowered, där makten över de beslut som styr deras liv i hög grad fattas av andra. Det är vansinnigt svårt att mäta, ja, men är det inte också oerhört viktigt att undersöka? Kan man verkligen avfärda något så viktigt för att man inte gillar termerna? Och dessutom - är det så mycket svårare att mäta än "ändrade maktförhållanden" när man tänker efter? Och så kan jag inte låta bli att undra om han inte gillade det därför att det handlar om just female empowerment.

Fan, jag trodde ju på min idé. Och jag gör det fortfarande, även om jag är rädd att åtta-nio sidor är alldeles för lite för att göra den rättvisa på. Jag får nog sänka min ambitionsnivå lite tror jag. Fast nu vill jag skriva om female empowerment bara för att vara trotsig.

Akademiker. Jag säger då det. Ibland vill jag vara en i gänget men för det allra mesta blir jag så trött.

Inga kommentarer: