söndag, maj 20, 2007

Söndagslatte

När jag gick i gymnasiet var söndag alltid sån ångest. Nykter ångest, men stark sådan. För att ännu en vecka snart skulle börja med timslånga pendlingar, ångestladdade korridorer, dagligt växande staplar av krav från ett ständigt växande antal lärare, ständiga ful-och-felkänslor, tystnad.

Nuförtiden är min söndagsångest av mer onykter karaktär. Och egentligen inte särskilt mycket ångest i ordets rätta bemärkelse alls. Bakisångest, med mycket mjölk utblandad sådan. Som en ångestens svaga latte. Ibland med lite kraftigare karaktär, ungefär som en starkare cappuccino, när något hänt i alkoholrus kvällen innan och kommer tillbaka i flashbacks som får mig att gny av förskräckelse över min egen dumhet eller alkoholnivå eller brist på företagsamhet och insikt. Men oftast reduceras ångesten till allmänt gnäll vid frukostbordet över singellivets brist på spännande händelser (läs: hångel) och karlar. Extra mycket sådant blir det alltid när Linn sover över, vilket har varit ofta på senaste tiden (hon har numera lämnat sin extratandborste i vårt badrumsskåp). Vi är experter på att ta fram de allra mest patetiska dragen hos varandra, hon och jag. Det kan man ju också ha vänner till (som om jag inte var tillräckligt patetisk på egen hand, liksom). Bakisfrukostar med Linn urartar ofta i någon slags hysterisk re-run över allt vi båda har misslyckats med i våra icke-existerande kärleksliv med försök till att kartlägga vad misslyckandena beror på och kollektiva högljudda gnäll när vi alltid kommer fram till slutsatsen att vi aldrig någonsin i våra tragiska liv kommer att bli lyckligt kära. För det mesta dämpas våra patetiska dalar av andra personers närvaro. Idag var det bara hon och jag vid frukostbordet och således föll vi handlöst ner i djupen. Det är tur att vi kan skratta åt oss själva. Och tur att ångesten är så pass utspädd så att den inte är så mycket ångest alls utan egentligen bara söndagspatetism.


Och gårdagen var faktiskt rolig. Fast det känns lite torftigt att försöka gå ut när man endast har 177 kronor kvar på kontot. Den här veckan får jag leva på morötter och knäckebröd.

Inga kommentarer: